گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

گیاهپزشکی(حشره شناسی و بیماری شناسی کشاورزی)

سایت تخصصی رشته گیاهپزشکی

آفات درختان سرو و سرو کوهی (ارس)

قبل از معرفی آفات درختان کاج نگاه مختصری به معرفی این درختان داشته باشیم.

درختان جنس سرو  Cupressus و ارس Juniperus از تیره سرو Cupressaceae میباشند. نباتات اين تيره را درختان و يا درختچه هايي يك پايه و يا دوپايه با برگهاي فلسي شكل و يا گاهي سوزني شكل متقابل و پيراموني تشكيل ميدهند. ميوه آن در بعضي از جنسها گوشتي و سته مانند است و در عده اي چوبي و سخت شده. دانه با پوشش چوبي ميباشد. درختان اين تيره داراي چوب صمغي بوده كه براي تهيه مبل و مصارف مختلف صنعتي بكار ميرود. همچنین از این درختان جهت زینت در باغات و فضای سبز نیز استفاده میشود. مهمترين گياهان اين تيره عبارتند از:

...

سرو Cupressus sp

داراي گونه هاي فراواني است مهمترين آنها سرو ناز C. sempervirns داراي تاج مخروطي و بسيار زيبايي است. برگها بصورت فلسي متراكم ميباشند. ميوه آن كروي و كوچك است. سرو ناز داراي واريته هايي بنام زربين  var. horizontalis كه داراي انشعاباتي فرعي و افقي و اغلب در جنگلهاي جنوبي سلسله جبال البرز موجود است. سرو شيراز  var. fastigiata كه براي تزئين باغات كاشته ميشود. گونه ديگر سرو نقره اي C. arizonica داراي برگهاي نقره اي و تاج مخروطي كوتاه و زينتي بوده و در باغات كشت ميشود و ارتفاع آن تا 8 متر ميرسد.

 

ارس یا سرو كوهي Juniperus sp

اين گياهان بصورت درخت و يا درختچه داراي برگهاي سوزني و نوك تيز و ميوه كروي و كوچك از نوع سته اند و اصطلاحا كاليول ناميده ميشوند. مهمترين آنها عبارتند از: ماي مرز J. sabina يا ابهل درختچه اي است كه انبوه با برگهاي نوك تيز كوچك و لوزي شكل كه همديگر را ميپوشانند. ميوه آن كروي و تخم مرغي و داراي مواد سمي است كه در پزشكي مورد استعمال دارد. اين گياه جهت زينت در باغات كاشته ميشود. اورس J. policarpos در نواحي البرز ميرويد. ارتفاع آن به 8 متر ميرسد و داراي ميوه گوشتي و از لحاظ برگ شبيه سروناز است. پيرو    J. communis كه درختچه اي است با برگهاي نوك تيز و ميوه سياه و آبي رنگ و گوشتي ميباشد.

در کشت این درختان در فضای سبز و باغات و منازل به جهت ایجاد فضای سبز و زیبایی باید به نکات زیر توجه کنیم:

سرو نقره ای سریع الرشد، مقاوم به سرما، محدود کننده فرسایش خاک و بادشکن بوده؛ سرو ناز معطر و سرو خمره ای مناسب خاک های آهکی میباشد.

 

آفات درختان سرو و ارس

در مجموع حدود 32 گونه آفت از روی درختان سرو و سرو کوهی یا ارس در نقاط مختلف کشور (مناطق جنگلی و فضای سبز شهری) گزارش شده است که 18 گونه روی سرو و 14 گونه روی ارس بوده اند. از این 32 گونه حدود 11 گونه از آن متعلق به راسته سخت بالپوشان Coleoptera ، 13 گونه متعلق به جوربالان Homoptera ، 6 گونه متعلق به کنه ها Acari ، 1 گونه متعلق به بالپولکداران Lepidoptera ، 1 گونه متعلق زنبورها Hymenoptera میباشد.

از نظر اهمیت غالب حشرات گزارش شده از روی درختان سرو و سروکوهی در نقاط مختلف کشور خسارت آنها قابل توجه نمیباشد و در این مبحث از معرفی آنها چشم پوشی میکنیم.

برای مثال میتوان به

سوسک زنبورمانند Molorchus minor

سوسک پوستخوار سرو خمره ای Phloeosinus aubei

سوسک پوستخوار سرو  Phloeosinus bicolor

شپشک آردآلود سرو  Planococcus vovae

و

زنجره سرو  Arboridia canthoreanica

اشاره کرد.

 

حشراتی که خسارت آنها در درجه دوم قرار دارند شامل:

 

شپشک ارس Lepidosaphes juniper

 

حشراتی که خسارت آنها در درجه اول اهمیت میباشند به شرح زیر اند:

زنبور بذرخوار سرو کوهی Megastigmus bipunctatus

پروانه میوه خوار ارس Argyresthia praecocella



نویسنده: دکتر آیدین زیبایی و دکتر رقیه حبیبی ׀ تاریخ: یک شنبه 7 آبان 1391برچسب:, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , plant-protection-science.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com